dinsdag 7 juni 2011

Korte verhalen, kort door de bocht

Als ik eerlijk ben: ik ben een luie schrijver. Voordat ik aan mijn boek begon, schreef ik alleen korte verhalen. Het prettige van een kort verhaal is, dat je heel veel niet hoeft. Een kort verhaal is overzichtelijk. Je hoeft niet eerst een dossiermap aan achtergrondinformatie te verzamelen. Karakterdossier? Als je maar weet welke karaktereigenschap de drijfveer is van je personage. Is je personage nieuwsgierig? Daar heb je het al: hij heeft zijn of haar neus gestoken in zaken die hem of haar niet aangaan. Kan niet goed aflopen. Tijdslijnen? Hou het vooral overzichtelijk. Met drie A4'tjes tot je beschikking moet je geen epos à la 'Honderd jaar eenzaamheid' willen schrijven. Omgeving? Niet interessant, tenzij die omgeving toevallig een hoofdrol speelt in je verhaal.

Natuurlijk is dit erg kort door de bocht. En de vlieger gaat slechts gedeeltelijk op. Maar dat het schrijven van een kort verhaal een heel ander proces is dan het schrijven van een boek is me inmiddels wel duidelijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten