dinsdag 14 juni 2011

Ken uw klassiekers

Wie 'Tolkien' zegt, zegt 'In de ban van de ring'. Wie 'In de ban van de ring' zegt, zegt 'klassieker'. Dus eigenlijk zou ik alle delen gelezen moeten hebben.

Enkele jaren geleden was ik dat ook van plan. Ik leende 'De Hobbit' van een vriendin, ploegde me met enige moeite door het verhaal en kocht deel een van Tolkiens levenswerk. De bedoeling was dat deel twee en drie snel zouden volgen, want tenslotte heeft het werk van Tolkien een buitengewoon grote schare trouwe fans. Niet voor niets, leek mij.

De waarheid is (ik beken dit met het schaamrood op mijn kaken) dat ik nooit verder ben gekomen dan deel een. En door dat deel (de rozen verbleken inmiddels bij mijn gelaatskleur) kwam ik al nauwelijks heen.

Hoe dat komt? Geen idee. Ik zie de symboliek, ik zie waarom velen het geweldig vinden, maar ik vind het taaie kost ('112, waarmee kan ik u van dienst zijn?' 'Brandweer alstublieft!').

Ik was bijzonder blij met de film. Eindelijk mijn kans om me toch door Tolkien heen te slaan, zij het op een voor fans volstrekt ongeoorloofde manier. Dat ook de film driedelig was, was mij in mijn enthousiasme ontgaan. Deel twee en drie bleven immer onbekeken.

Het beste boek van deze eeuw, het beste buitenlandse boek aller tijden, inspiratie voor velen. Deel een staat in mijn boekenkast en staart mij beschuldigend aan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten